الخميس، 4 مارس 2010

حبّيتك مرتين



حبّيتك مرتين

مرة أول ما شفتك.. و فتنوني العينين
ما ارضيتش أقول (بحبِّك).. واكون مالمعجبين

و المرة التانية لما.. وسط الناس اتقابلنا
و الليلة لسة بادية،، و مسافة كتير ما بينّا

و كل ما تيجي عيني.. في عنيكي آلاقيكي باصّة
مش عارف صدفة.. و لاّ.. عالبعد بيَّ حاسّة

لكن فيه حد جنبك.. باينة في عنيه حاجات
حيَّرني زيادة قربِك.. منُّه طول الساعات

وامّا رحتِ معاه.. بعيد عن العيون
اتأكِّد لي هواه.. و ان هوايا جنون

باحب ازّاي و انا اللي.. مقابلك من يادوب
باحب ازّاي و إيه اللي .. يخلّيني ادوب

و لا كان بينّا كلمة.. ولا اتعرّفْنا حتّى
و إيه اللي ضايقني لمّا !.. حبّيتك بس إمتى !

مش فاهم إيه جرالي..  ياما عدّى قصادي
من إمتي كان ده حالي.. كاره ضعفي الليلادي

و فْـ وسط حسابي ليّه.. و مداري بإيدي وشّي
بصّيت من بين إيديّه.. ما لقيتكيش قلت هامشي

قمت امشي.. لكن رجعت..  مفاجأة سكتتني
ضحكتِ .. و انا ضحكت.. هواكِ خلاص سِكِنّي

مش عارف إيه اللي جابِك.. و لا مصدَّق وجودِك
معقول سبتيه و سابِك.. باسرَح ما بين ردودِك

و عدَّى الوقت بينا.. نحكي في ألف حاجة
ده غير اللي فْـ عيونّا.. ما فضلش فبها حاجة

لحد ما بان عليّ.. لما باسمك ناداكي
ماشية و بتقولي جايَّة.. عايزاني أستنَّاكي

بَِعَدْت عنيَّ عنِّك.. بافكر أمشي و انسى
فجأة حسّيت كإنِّك.. إيدك فوق كتفي لامسة

دوِّبْت الباقي منّي.. لحظة ما نويت اغيب
سألت (ده مين ؟) كإنّى.. مافيش غير حبيب

قلتيلي ده.. ده روحي ! .. الدنيا وِقْفِتْ بيَّ
و لألف مرَّة روحي.. صداها يِصْرُخْ فيَّ

صوتي عِلِي (يعني إيه؟!)..  (ما تقولي.. اتكلِّمي)
قلتيلي (إيه.. فيه إيه!).. (أخويا.. توأمي!)

ما حسيتشِ و انا جنبك.. بالناس الموجودين
و انا باقولِّك بحبِّك.. و دموعي مالية العين

حبيتك مرتين
مرة أول ما شفتك.. و فتنوني العينين
و المرة التانية خفت.. لتضيعي مالإيدين !

هناك 3 تعليقات:

  1. الله يا شاعر
    من النوع اللي بحبه
    حدوتة حلوة ..زي فاتت جمبنا كدة
    محبتي الكبيرة اوي

    ردحذف
  2. لك عندي حدوتة تانية يا شيمي:)

    ردحذف